Katastrofbak igen!? Nää....

Det skulle vara ett kafferep och jag var utsedd till att baka.

-Maria, du bakar första gången och ta med.
Mmm tänkte jag.. det gör jag. Äntligen ska alla få se hur bra jag är att baka.

Min räddning var Marie Danielsson, hon är superduper på att baka.
Hon lovade att höll jag hennes bäbis så bakade hon åt mig.
Bra deal tänkte jag. 
Natten mot bakdagen så får jag ett SMS, Maria... jag är sjuk å kan inte hjälpa dig i morgon.

Åhhh panik... här ska vi på kafferep och bjuda 11 pers på fikabröd.
Visst...jag kan åka till affär'n å handla nått. Men det är ju lite fusk.

Jag fick utförliga instruktioner av Marie hur det skulle gå till.
Det jag inte tänkte på är att baka tar visst minst 2 gånger mer tid än vad jag trott.

Smeten in i ugnen och vrid upp värmen på 275 grader i 45 minuter.

Men efter si så där 7 min började det lukta fruktansvärt bränt.
Va äre nuuu då?
JAg har i mjöl, inget har runnit över...
Kakan ska vara inne nästan 40 minuter till...
Böjer mig ner å kikar in i ugnen... FAN... den går mot SVART... REDAN!?!?!?
PANIK!!!
Ringer till Tina, min svägerska som skriker i luren MEN INTE 275 GRADER!!!!!
-Joo.... Marie sa det hon. Jag är helt säker.
-NEJ NEJ NEJ.... 175 aldriger mer än 175 kan hon sagt.....

Å herre tänker jag...

Jag lyckas med Tina och folies hjälp på rädda kakan och även om den inte fick den här fluffiga känslan som den tydligen skulle haft så va den ätbar.
Thomas sa till å med att han var stolt över mig att jag ens försöker mig på baka kakor.

Facit så här långt.
Kladdkaka, katastrof 
Matbröd 1, ICAs färigpåsar, god
Matbröd 2, Marie Ds recept, bränd och god beroende på olika tjocklekar på min kavling
Morotskakegrejs med kladd på, ätbar men inte snygg. 


Fortsättning följer......


Föresten.. jag har tänkt på grillfest till våren.
Knytkalas på tomten på Jöves. 
Jag behöver:

1 bunt musiker
1-2 grillmästare
4-7 filtar å sitta på
3-4 som hjälper till å trixa lite
1 som tar hand om tomburkar (nån unge som vill tjäna nån slant?) ;)
1 partytrick... Sara Frid är i åtanken att jag ska hyra in här
1 stämmningshöjare a la Nina Olsson typ
1 som styr upp "lekar" så som poker eller nått annat roligt. INTE snöre i flaskan lekar.
1 sol som skiner 

Hörs







Kommentarer

Populära inlägg