Jag rökte, drack folköl och förälskade mig på utlandssemestern

Allt va kanske inte bättre förr.
Jag var tonåring.
Jag hade inga bröst eller röv som va det viktigaste just då.
Mamma och pappa köpte inte Levis till mig utan Crocker.
Katastrof.
Jag fick jobba i min pappas affär och tjäna egna pengar.
Märket fick jag köpa själv, de köpte byxorna.

Tonåring - ljuvliga tid.
Jag var mesig och drack folköl och åkte ibland med i raggarbilarna på byn.
Volvosar.
Vi rökte Blend Ultima som jag ärligt stulet från min pappas tobakshandel.
Ja, jag hade ju nycklar.
Jag tog ciggpaketen, det gjorde jag men betalde vad de kostade i inköpspris.
Det här med att ljuga och stjäla, det kan jag inte, inte ens om jag försöker riktigt mycket.

När vi hade tjuvrökt uppe vid något eljusspår eller på värmeläktaren på Ön, som vintertid kostade 5 kr att stå på) bar det av hem till kompisarnas familjer.
Där rökte föräldrar och vi trodde vår chans att bli upptäcka pga av lukt skulle vara minimal där.

Vi tvättade håret och roll-on:ade in oss och parfymerade oss.
Det var lugnt.
"Duktiga Maria" skulle väl aaaaaldrig röka.

En gång for jag utomlands med grannarna på våran runda.
Jag var nog 14 och fick för första gången uppmärksamhet av killar.
Strandraggare även kallad.
De bjöd hem mig på te hos sin familj.
Jag gick inte dit.
Jag blev förälskad i en engelskman som heter Stuart som spelade fotboll med Sheffield W.
Vi skulle byta adresser på ett café dagen innan han skulle åka hem men det blev någon miss
och vi träffades inte.

På kvällen låg jag på min kalla stenbalkong, tittade på stjärnorna och gnolade på Hello med Lionell Richie och grääääät floder, jag skulle aldrig mer få träffa Stuart.
Aldrig.
Utan internet fanns inte möjligheten att hitta ifatt honom.

Till slut lyckades jag ändå leta upp hans föräldrars kompisar på ett hotell och fick tag på hans adress.
Vi växlade några brev.
Jag har letat honom utan framgång sen internet gjorde sitt antågande.

Dit jag skulle komma var i alla fall att jag köpte med mig parfym hem.
Mina vänner mötte upp, vi hade ju inte setts på en vecka.
Vi slank ut och tjuvrökte, sen hem till mig.
Jag skulle så låta mamma dofta på mina parfymer jag köpt med mig hem och höll glatt fram flaskan och ber henne lukta.

Fortsättningen förstår ni nog.
Det var något annat som doftade där vid flaskan jag sträckte fram.

Maria G Nilsson från förr.









Kommentarer

Populära inlägg